1 logoA legjobban a mozijegy árak drágultak - 2004 illetve 2014 között alig nőtt az ára sok tartós fogyasztási cikknek, ám jöhet a drágulás a jövőben. A legjobban a vonaljegy, a mozijegy valamint a frottírtörülköző ára drágult, 2004 és 2014 között mintegy két és félszeres mértékben, ami még meghaladja egyes cigaretták árváltozását is. Ugyanebben az időszakban a Központi Statisztika Hivatal adatai alapján az ásványvíz, a hűtőszekrény valamint a férfi ingek váltak olcsóbbá.

A háztartások által vásárolt szolgáltatások illetve termékek árváltozásait méri a fogyasztási – index, és az infláció mértékét is jelzi ugyanakkor. 150, 3 volt 2004 illetve 2014 között a fogyasztóiár – index, tehát az árak másfélszeresükre, 50 százalékkal nőttek mintegy tizenegy év alatt. Hatalmas ugyanakkor a szórás a szolgáltatások illetve a termékek között, van példa 13 százalékos árcsökkenésre úgy, mint ahogy 267 százalékos emelkedésre is.

Termékek és szolgáltatások árának változása - Az inflációhoz hasonlóan, körülbelül 40 – 60 százalékkal nőtt az ára például a kólának, a vöröshagymának, a sörnek, a kenyérnek, a sertéscombnak, a karajnak, a rizsnek, a tejnek, a csirkének, a banánnak, a burgonyának illetve a vodkának. Az inflációt követte szolgáltatások terén a taxi kilométer díja, az autóvezetői tanfolyam díja, a víz díja, a villamos energia díja illetve a társasházi közös költség.

Fogyasztási cikkek árának változása - Kínához kapcsolódik a tartós fogyasztási cikkek ára. Ugyanis náluk óriási ösztönző hatása volt annak, hogy a jüan gyengülésnek indult. Emiatt főleg a kínai export áll annak hátterében, hogy a telefon, a tévé vagy a mosógép ára olyan mértékben nem nőtt, mint az infláció. 2008 illetve 2014 között egy 76 – 82 centiméter képátlójú LCD tévé ára például 154 ezer forintról 82 ezerre, tehát majdnem a felére csökkent a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint.

Nehéz megfigyelni a tartós fogyasztási cikkek árváltozását, mivel nagyon gyorsan változik a minőség illetve a technológia egyaránt. A kínai gazdaság most jelen pillanatban döcög, és az éppen zajló kínai modellváltás során inkább a belső fogyasztás erősítésére koncentrálnak, emiatt nagyobb mértékben drágulhatnak majd a jövőben ezek az áruk. Az import nagyon erős a ruházati termékeknél is, valamint Kína hatása, még akkor is, hogyha nem olyan mértékben, mint a tartós fogyasztási cikkek esetében. Jellemző a szolgáltatások árváltozására a klasszikus folyamat, tehát hogy az életszínvonal valamint a termelékenység javulásával az árak is emelkedésnek indulnak. A szabályozói környezet határozza meg ugyanakkor rengeteg termék illetve szolgáltatás árát, ide például a cigaretta, a vonaljegy illetve a szemétszállítás tartozik. Nem lehet ugyanakkor visszavezetni egy meghatározó tényezőre az élelmiszerek árát. Rengeteg minden számít ugyanis itt, például az időjárás, a mennyiség valamint az importtermékek ára egyaránt.


Kérjük, mondja el véleményét!
{fcomment}

 

  
Ezt már olvasta?Bezárás