Olyan esetben, amikor bármilyen okból kifolyólag a bizonylatok elvesztek, vagy megrongálódtak, tehát azok már nem teljes értékűek, akkor ennek a tényét az adóhatósághoz kell bejelenteni. Az elvesztésről, megrongálódásról a vállalkozás vezetésének jegyzőkönyvet kell felvennie, amelyben fajtánként rögzíti a sérült, hiányzó bizonylatok megnevezését, keltét, sorszámát, és azt is, hogy a bizonylatot milyen gazdasági eseményről állították ki, milyen értékben, milyen főkönyvi számlára könyvelték stb. Ez jó esetben a könyvelési programból ki is olvasható, illetve a jegyzőkönyvnek tartalmazni a kell a bizonylatok eltűnésének körülményeit is.
További esetekre megoldások:
- Ha a postán veszett el az anyag, akkor a könyvelt küldemény feladóvevényére van szükségünk.
- Beázás, lakástűz, hasonlók esetében a biztosító által kiállított jegyzőkönyv szükséges a kár bizonyításáról.
- Elektronikusan kiállított számla elvesztése esetén, egy új, nyomtatott példánnyal – a másolatra utaló megjegyzéssel - pótolható. (2010.április 1-jétől a számlát nem kell példányszámozni, 2010.szeptember 27-től pedig nem kell megkülönböztetni a számla eredeti- és másolati példányát.)
Az elveszett számla pótlására vonatkozóan az Áfa törvény nem tartalmaz rendelkezést, csak a kötelezően kiállítandó érvénytelenítő (sztornó) számla esetköreit határozza meg. A Számviteli törvény 169. §-ának (2) bekezdése kimondja, hogy a könyvviteli elszámolást közvetlenül és közvetetten alátámasztó számviteli bizonylatot (főkönyvi számlák, analitikus nyilvántartások is) legalább 8 évig kell olvasható formában, a könyvelési feljegyzések hivatkozása alapján visszakereshető módon megőrizni. Érdemes gondoskodni a hiányzó dokumentumok pótlásáról, mert a hatóság szemében minden olyan vállalkozás, aki nem rendelkezik ezekkel a dokumentumokkal, potenciális adócsaló, és ilyen esetben a vállalkozó feladata a bizonyítás. Amennyiben ezek hiányoznak, úgy 1 millió forintig terjedő mulasztási bírság is kiszabható (Art. 172.§.(20 a)).
Kérjük, mondja el a véleményét!
{fcomment}
Új aktualitások
- 2017 évben az adóbevallás már a NAV dolga lesz? - 18/03/2015 20:49
- Változások a rendvédelmi dolgozók illetményrendszerében - 15/03/2015 22:50
- NAV nullás igazoláskérés - Kinek, mikor és miért kell? - 11/03/2015 20:49
- Munkavállaló károkozása munkáltatónak - Melyek a szabályok? - 09/03/2015 13:32
- Hogyan lehet dolgozni munka mellett? - 09/03/2015 13:21
- Kollektív béralku - Figyeljen, mert ettől függ a bére! - 05/03/2015 22:38
Régebbi aktualitások
- Szolgálati idő bizonyítása, számítása - 04/03/2015 21:29
- Mi a különbség a köztisztviselő és kormánytisztviselő között - 03/03/2015 12:46
- Egyéni vállalkozó adózásának változása - 01/03/2015 22:43
- Mi a különbség a közalkalmazott és a köztisztviselő között? - 27/02/2015 21:35
- 2015-ben átlagosan 2,6 százalékos fizetésemelés várható - 25/02/2015 21:01