adoazonosito jelHogyan történik az adóazonosító jel igénylése, pótlása? Hasznos, ha tudjuk a válaszra a kérdést. Ugyanis az adóazonosító jelre lényegében életünk első napjától szükségünk van. Bár ugyanakkor az is igaz, hogy az adóazonosító jelet nem használjuk annyiszor, mint például a lakcímkártyánkat, vagy a személyigazolványunkat, ezért nincs is annyira szem előtt. Azonban, napjaink tendenciáit figyelembe véve, azt látni kell, hogy folyamatosan nő azoknak az ügyeknek, helyzeteknek a köre, amelyeknél az adóazonosítóra szükség van, ezért fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy mi is az, illetve milyen módon bonyolítható le az adóazonosító jel igénylése, pótlása. Röviden összefoglaltuk a tudnivalókat.

Az adóazonosító jel, és az adókártya két külön fogalom, bár szoros kapcsolatban vannak egymással. Az adóazonosító jel, az adózással kapcsolatos nyilvántartások vezetésénél alkalmazott azonosító kód, mely kód 10 számjegyből áll. Magát az adóazonosító jelet a NAV képezi, így természetesen az igénylése is az adóhatóságnál történik. Alaphelyzetben, az állandó lakhely szerinti NAV kirendeltség az illetékes az ügyben, illetve annak hiányában, az ideiglenes lakcím, vagy a szokásos tartózkodási hely szerinti kirendeltség.

Az adóazonosító jel igényléséről a következőket kell tudnunk. Azoknál a személyeknél, akik 2005. december 31 után születtek, a NAV automatikusan létrehozza az adóazonosító jelet, vagyis nem kell külön igényelni. Erre azért van szükség, mert a fenti időpont után született gyermekeket az állam életkezdési támogatásban részesíti, amelynek az ügymenete megkívánja az adóazonosító jel meglétét. Azoknál a személyeknél, akik 2008. december 18 után születtek, azoknál az előzőeken túl, az állam automatikusan az adókártyát is elkészíti, amelyhez az adatokat, a lakosság adatait, és lakcímét is nyilvántartó központi szervtől szerzi be. A lakcímnyilvántartóban szereplő címre ki is küldi az adókártyát, tehát a szülőnek itt sincs semmi dolga.   

Azoknál a személyeknél azonban, akik 2006. január 01. előtt születtek, és még nem rendelkeznek adóazonosító jellel, igénylést kell benyújtaniuk. Az adóazonosító jel igénylése a 14T34 nyomtatványon történik. Az igényléshez 14 évnél fiatalabb igénylő esetében csatolni kell a születési anyakönyvi kivonatot, és a lakcímkártyát. Abban az esetben pedig, ha az igénylő 14 évnél idősebb, akkor pedig a személyi igazolványt, és a lakcímkártyát kell csatolni, illetve amennyiben kiskorú az igénylő, és nem a szülő jár el, akkor csatolni kell egy meghatalmazást is, amely alapján a 14 év feletti gyermek személyesen intézkedhet. Az ügyintézés díjmentes.

Szintén díjmentes az ügyintézés, ha az adókártya cseréje válik aktuálissá, abban az esetben, ha arra névváltozás miatt van szükség. Ezzel szemben 3.000 Ft szolgáltatási díjat kell fizetni azokban az esetekben, amikor a pótlásra az adókártya megsemmisülése, megrongálódása, eltulajdonítása, elvesztése miatt kerül sor.

Mondja el a véleményét nekünk itt!
{fcomment}

 

  
Ezt már olvasta?Bezárás