ekaer rendszer szam kinek kellAz év egyik slágere az EKAER 2015, illetve, hogy kinek kell EKAER számot igényelni. Az elmúlt években a magyar ember csak kapkodta a fejét, akkora számban változtak a jogszabályok, és a törvények. Minden mozgásban van, állandó formálódás alatt Magyarországon. Mi lesz ennek a vége, azt még kevesen, vagy éppen senki nem látja. A változások kellenek, az mindenki előtt egyértelmű, de a változások irányában, és módjában komoly eltérések vannak. A kormány a bevételei növekedésén, és a kiadásai csökkentésén dolgozik, de gyakran lehet azt látni, hogy nem a legjobb, leghumánusabb, vagy éppen legésszerűbb megoldást választják. Ismerkedjünk meg ezek után az EKAER rendszer 2015 és 2016 évi tudnivalóival, és azzal is, hogy kinek kell EKAER számot igényelnie.

Az EKAER rendszer 2015. január 01-gyel lépett életbe, és az áfa csalások megakadályozásának jegyében jött létre. A rendszer segítségével ellenőrizhetővé válik, a közúti áruszállítók. Itt ne csak a felföldi árufuvarozókra gondoljunk, hanem azokra a közúti fuvarozókra is, akik valamelyik EU-s államból szállítanak árut Magyarországra, illetve fordítva. Az EKAER teljes neve: Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer. EKAER számot mindazoknak a közúti áruszállítóknak kérnie kell, akik a szállítást útdíjköteles gépjárművel végzik a fuvarozást, illetve az EU valamelyik tagállamából Magyarországra szállítanak terméket, vagy Magyarországról szállítanak árut, valamelyik EU tagállamba, illetve belföldi forgalomban szállít árut, első adóköteles termékértékesítés esetén nem végfelhasználó számára. Azt tudni kell, hogy az EKAER szám kiváltása nem a fuvarozó feladat, hanem a fuvar feladójáé. A fuvarozóé a felelősség ugyanakkor az útdíj rendszer használata. 
           
Amennyiben a fentebb felsorolt esetek bármelyike fennáll, akkor az adózónak kötelessége bejelentést tenni a NAV-nál. Az EKAER számot, az adózó által megadott adatok alapján a NAV adja ki. Magát a bejelentést, illetve a szükséges adatok megadását, az EKAER elektronikus felületén lehet megtenni. Itt a NAV, minden bejelentéshez ad egy EKAER számot, amelyet át kell adni, annak a személynek, aki a fuvarozást, szállítást végzi. Az EKAER szám 15 napig érvényes. Élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság hatáskörébe tartozó áru esetén, a NAV, csak FELIR azonosítóval rendelkező ügyfelek számára ad ki EKAER számot. Azt, hogy egy áru mikor FELIR köteles, illetve, hogy az adott vállalkozás rendelkezik-e FELIR azonosítóval, azt a NÉBIH FELIR oldalán lehet leellenőrizni.

A hatóság ellenőrizheti, hogy a fuvarozó rendelkezik-e EKAER számmal, illetve elektronikusan is van lehetőség az ellenőrzés lefolytatására, anélkül, hogy az adózó menetközben erről tudomást szerezne. Ugyanis az EKAER rendszer, és az útdíj rendszer kapcsolatban van egymással. A szállító jármű rendszámtábláját leolvasva, folyamatosan nyomon lehet követni az áru útját, illetve le lehet azt is ellenőrizni, hogy a fuvarozó befizette-e az útdíjat, és azt is, hogy a fuvar feladója megkérte-e az EKAER számot. Amennyiben mulasztást tapasztal a hatóság az EKAER számot illetően, jogában áll büntetni, illetve bírságot kiszabni. Szóba jöhet hatósági zár, lefoglalás, illetve büntetés, amelynek a mértéke, akár az áru értékének, a 40 %-ának megfelelő összeg is lehet. Érdemes tehát komolyan venni.

Visszajelzések az EKÁER-ről - Az EKÁER a tisztességes cégek versenyképességét kifejezetten javítja, és a segítségével nemcsak az áfa csalások ellen kapunk egy hatásos megoldást, hanem az adótartozó cégek is jobban odafigyelnek a tartozásaik rendezésére, mióta arra is lehetősége van az ellenőröknek, hogy az ellenőrzött szállítmányokat a helyszínen lefoglalják, ha a tulajdonosnak adótartozása van. Erre az elmúlt hetekben összesen 283 esetben volt is példa.

A NAV szerint a vállalkozások megtanulták használni az EKAER-t, ezt az is bizonyítja, hogy a márciusi élesbe állás óta több mint 40 ezer elsődleges felhasználó jelentkezett be a rendszerbe, amelyben másfél hónap alatt 2,5 millió bejelentés történt.

Van olyan cég, ahol külön alkalmazottakat kellett felvenni az adminisztrációs terhek könnyítésére, de ez esetben ez érthető, mert ott az elektronikusan érkező fuvarleveleket kinyomtatják és a kinyomtatott lapokról manuálisan viszik fel az adatokat, ahelyett hogy elektronikusan végeznék az adminisztrációt. Ezért fordulhat elő ez a jelenség, hogy több új embert kellett alkalmazni, de összességében a vállalkozások többségénél meg tudták oldani különösebb probléma nélkül a rendszer kezelését.


Kérjük, mondja el a véleményét!
{fcomment}

 

  
Ezt már olvasta?Bezárás