korai iskolai elhagyasokA Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint számos oktatási mutató romlott az elmúlt években. Az iskolaelhagyók aránya 2010 óta emelkedésnek indult. Elsősorban a szakmunkásképzésből morzsolódnak le a diákok – mondta Hermann Zoltán, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézetének tudományos munkatársa. A tankötelezettségi kor csökkentése miatt (18-ról 16 évre) egyre többen nem szerzik meg a középfokú végzettséget. Ez hosszú távon nem csak munkaerő-piaci, hanem szociális probléma is lesz. Hermann Zoltán szerint kedvező lenne a tankötelezettségi korhatár visszaemelése, bár önmagában nem garantálná, hogy mindenki megszerezze a középfokú végzettséget, hiszen ez csak évismétlés vagy évvesztés nélkül sikerühet 18 éves korra.

Nagy probléma az olvasási képesség hiánya is. Magyarországon 2012-es PISA-felmérés szerint a helyzet nagyot romlott. A szakmunkásképzésben részt vevő diákok jelentős részének gyenge az olvasási és szövegértési képessége, így nehéz elképzelni, hogy alkalmazkodni tudnának szakmájuk változásához.

Hazánkban a rosszul olvasók aránya magasabb lett az OECD-országok átlagánál. A fiúk 27, a lányok 13 százaléka funkcionális analfabéta, ami nagymértékben rontja a munkapiaci esélyeiket. A kutatások szerint Magyarország az élethosszig tartó tanulásban sem áll jól. A 25–64 éves népességen belül 2013-ban elérte a 3 százalékot, de még így is nagyon alacsony, és messze elmarad az EU tagországainak átlagától.


Kérjük, mondja el véleményét, mert hozzászólása másnak nagy segítségére lehet!
{fcomment}

 

  
Ezt már olvasta?Bezárás